רעיונות מרכזיים.
2.תהליך האבקה מתבטא במעבר של גרגרי אבקה מן האבקנים אל הצלקות שבפרחים.
3. תהליך האבקה יכול להתבצע בשני אופנים: האבקה עצמית או האבקה זרה.
4. תהליך האבקה הזרה יכול להתבצע בדרכים שונות, כגון: ע"י הרוח או ע"י חרקים.
5. יש התאמה בין מבנה הפרח לבין תהליך האבקה.
6. האבקה מלאכותית – תהליך האבקה בו האדם מתערב.
7. תהליך ההפריה – התלכדות שני תאי רבייה, תא זרע ותא ביצה.
8. הצרכים החיוניים להתפתחות העובר: מזון, חמצן ותנאי סביבה מתאימים (לחות, טמפרטורה והגנה).
9. בצמחים העובר מתפתח בתוך הביצית הנמצאת בשחלת הפרח.
10. זרע (בצמחים) הגוף המתפתח מהביצית שבשחלת הפרח, והוא מכיל את העובר עם
חומרי המזון.
11. הפרי הוא איבר המתפתח מהשחלה לאחר ההפריה ומכיל את הזרעים של הצמח.
12. הפצת זרעים תהליך פיזור הזרעים מן הצמח לאחר הבשלתם.
13. תהליך הפצת הזרעים יכול להתבצע בדרכים שונות, כגון: ע"י רוח, על גופם של בע"ח,
בתוך גופם של בע"ח.
14. קיימת התאמה בין מבנה הזרע לבין דרך הפצתו.
15. הנביטה – תהליך התעוררות של עובר הצמח, בקיעתו מתוך הזרע ותחילת גידולו.
עבודת-חזרה למבחן
חלק א
1.לחצו על הקישור-וקראו היטב את הסיכום הכולל חזרה למבחן בנושא מערכת הרבייה המינית בצמחים.
2.ענו על השאלות המופיעות בספר: שאלות 1-4ע"מ 86
1-5ע"מ 88
3.העתיקו את התרשים- הפריה בצמחים למחברת ולמדו אותו היטב.
4.עינו בתרשים ע"מ 98- הפריה בצמחים ושימו לב לכל השלבים.
א. נביטת הנחשון ב. מעבר תאי זרע ג. התלכדות והפריה (כפולה).
5. השלימו את הטבלה ע"מ 100 וצינו מה אפשר ללמוד מהנתונים של הטבלה?
6. ענו על שאלות 1,2 ע"מ 102.
7. שימו לב לדמיון הלשוני בין המונחים "זרע"של הצמח ל"תא זרע" ולמדו להבחין בינהם.לימדו
היטב את הטבלה שמדגישה את ההבדלים ביניהם.
8. ענו על שאלה 5 ע"מ 105
חלק ב-נושא: התפתחות הצאצאים אצל הצמחים
1. ענו על שאלות 1,2 ע"מ 165.
2. קראו היטב -דרכי הפצה -הפצת זרעים ע"מ 166 וענו על שאלות 1,2 ע"מ 167.
רצוי שתחזרו על העבודה המתוקשבת בנושא הפצת זרעים.
3. צפו שוב במצגת על הנביטה וקראו בספר על הנביטה בע"מ 169-170
ענו על השאלות הבאות:
א.מהם התנאים הדרושים לנביטת הזרעים?
ב.מהם שלבי הנביטה?
בהצלחה
מועד הגשה :יום חמישי .